Metoda komunikatywna kształci wszechstronną sprawność językową, tzn. słuchanie, czytanie, pisanie zajęcia są ciekawe, efekty przychodzą szybko.
W tej metodzie – jak sama nazwa wskazuje – jÄ™zyk traktowany jest przede wszystkim jako narzÄ™dzie komunikacji spoÅ‚ecznej. PodstawowÄ… technikÄ… jest praca w grupie, ponieważ sÅ‚uchacze powinni jak najwiÄ™cej współpracować i rozmawiać ze sobÄ…; czÄ™sto proszeni sÄ… o odgrywanie scenek i dialogów, równie czÄ™sto na lekcjach używa siÄ™ autentycznych materiałów do sÅ‚uchania i czytania (np. ulotek, nagraÅ„ telewizyjnych, oryginalnych dialogów).Duży nacisk kÅ‚adzie siÄ™ na funkcjonalność, czyli wykorzystywanie danej struktury w praktyce i na kulturÄ™ jÄ™zyka: zwracanie siÄ™ do osób w zależnoÅ›ci od ich „wieku i urzÄ™du”. Dlatego uczeÅ„ poznaje np. szereg sposobów na wyrażenie grzecznej proÅ›by. Od poczÄ…tku wprowadza siÄ™ czytanie, mówienie, pisanie i sÅ‚uchanie. W czasie zajęć jÄ™zyk ojczysty jest stosowany sporadycznie. Nawet do wydawania poleceÅ„ używa siÄ™ jÄ™zyka obcego. Oceniana jest przede wszystkim pÅ‚ynność posÅ‚ugiwania siÄ™ jÄ™zykiem. BÅ‚Ä™dy, jeÅ›li nie zakłócajÄ… komunikacji jÄ™zykowej, sÄ… dopuszczalne. WiedzÄ™ sprawdza siÄ™ przy pomocy testów, wypracowaÅ„, rozmów.